5Papp Skrotbilsrejsing
Vad är 5Papp ?
Enkelt förklarat, köp en skrotbil för typ 5000 kr (därav namnet) och var 2-4 kompisar som delar på 5timmars racetid på Botkyrkas grusbana och antingen skrota bilen eller om den höll kör en tävling till ,-)
På sidan nedanför finns
Inbjudan
Regler
Anmälan
Gps länk Botkyrka MK
Inbjudan 5papp 5h grusrace Botkyrka MK banan vintern 2025/2026
SLC Racing i samarrangemang med Botkyrka MK kommer arrangera en vintercup på 5 deltävlingar mellan november och mars i 5Papp skrotbilsrejs på Botkyrkas fina Folkrace bana
Tävlingsdatum
22 November
21 December
31 Januari
28 Februari
28 Mars
Upplägg
Tävlingen körs i 5timmars format med start 10.00 och målgång 15.00 med bilar av enklare standardutförande med viss möjlighet till modifiering
vi kommer tillåta förare från 15 år Efter INDIVIDUELL godkännande av mognad och alltid med vuxen medåkare då i bilen som har ansvar (det är inte menat som juniortävling utan möjlighet enbart i dom fall där mognad och insikt är OK). Annars är åldersgränsen 18 År
Tekniska Regler 5 papp grusrace på Botkyrka MK banan , vintern 2025/2026
Tävlingarna arrangeras under Svenska Motor Alliansen SMA. Och det är obligatoriskt att inneha SMA licens både för förare och eventuella Medåkare.
Köpes på www.svenskamotorsportalliansen.se och kostar 650kr för helår eller 250Kr för engångslicens
Engångslicens kommer även gå köpa på tävlingsplats med Swish
Grundmeningen:
Är med den här klassen och tävlingsformen att det ska vara skoj till en låg kostnad som alla
kan vara med på. Om ni inte kan vara med för att ha skoj, stanna hemma!
Tävlingarna skall vara säkra, Arrangören arbetar för att minimera risken för skador, vilket
innebär att det kommer att finnas ordentlig säkerhet i personal och utrustning, men det är ändå
ni tävlande som är den viktigaste säkerhet och därför är påkörningar, farlig körning och annat
som kan skada funktionärer, andra tävlande eller sig själv inte tillåtet och kommer bestraffas
hårt med tidsstraff, diskvalifikation av enskild förare eller team straff som tävlingsjuryn kan
utdela enligt tycke och överklagan av såna beslut är INTE möjliga och gillar ni inte det, synd
men det är ändå vi som bestämmer……
Tekniskt Reglemente
Tillåtna bilar:
1. Bilen ska vara standardbils variant, 2-4 dörrars och 2 hjulsdrivna.
Pickuper är endast tillåtna om totalvikten i registreringsbeviset är under 1700kg (vi ska köra biltävling inte truckrace).
Arrangören förbehåller sig rätten att avslå anmälan om det är fel sorts bil enligt vår jury.
2. Bilen ska vara värd max 25000:- exklusive av arrangören godkänd säkerhetsutrustning. Det är en tävlingsform där bilmaterialet inte ska vara ekonomiskt viktigt i köpvärde
3. Max cylindervolym för bensin och dieselmotorer utan turbo är 2,5 liter, motorer upp till
3,5 liter kan tillåtas men med tillägg av bullshitpoäng. Andra former av motorer kan
tillåtas efter överenskommelse (t.ex. volvo 240 dieselturbo) men måste godkännas av
arrangören.
Säkerhet:
1. Säkerhetsutrustningen ingår inte i maxpriset utan skall kunna kostas på efter önskemål.
2. Det finns i detta reglemente minimikrav på säkerhet och rekommenderad säkerhet.
3. Bur rekommenderas men inte obligatorisk :
Krav vid bur, Alla rör i bur/båge skall vara sömlösa med min diameter 40mm och godstjocklek
2,5mm eller diameter 45mm och godstjocklek 2mm. Minimikravet för Halvbur är
bakåtsträvor och diagonalsträva. Rekommenderad bur är typ den
Finess www.finess.se säljer som Ekonomibur eller bättre. I karossen svetsas en
förstärkningsplatt på 120mm″ (t.ex. 10x12cm) min 3mm tjock där bågen är infäst, bågen
får sedan svetsas fast i den eller skruvas fast i den med en motsvarande platta och min 3st
M8 med min kvalite 8.8 (se gärna FIA och SBFs rekomenderade infästning). Kan ni inte svetsa
själva så lämna bort det till någon som kan för den SKALL vara professionellt svetsad. e
4. Fönsternät rekommenderas.
5. Stol får vara original med originalbälten ELLER skall vara riktig racingstol som skall vara eller har varit FIA klassad i gott skick
monterad i orginalinfästning eller med förstärkningar i golvplåten på min 60mm″ och
3mm tjock och då skall det minst finnas halvbur.
6. Bälte skall vara Original med originalinfästningar eller 4, 5 eller 6punktsbälte som skall vara eller har varit FIA klassad i gott
skick. Infäst i bilens original infästningspunkter eller i lämpliga förstärkningar, det finns
där man köper bälten mutter med färdig förstärkning.
7. Bromsar är fria.
8. Bensintank skall vara original eller FIA standard med max volym 100liter utgånget datum tillåts.
9. Brandsäkerhet är viktig, brandsläckare behövs inte i bilarna, arrangören har i
räddningsbilarna och på posteringar. Det är däremot obligatoriskt att bensin och
motorutrymme är väl avskiljt från förarutrymmet. Torpedvägg och bakvägg till bagage
skall vara ordentligt tätade. Vid egen depåplats ska det finnas en 9kg pulversläckare.
10. Förarutrustning ska bestå av ej brandfarlig heltäckande klädsel och godkänd hjälm för mc eller bilsport.
11. Eventuell sollucka skall vara igensatt med tex popnitad plåt eller igensvetsas.
12. Framlyktor skall tas bort eller sätta plåt över så ingen trasig glas kan gå sönder och spridas på banan
Övrigt:
1. Kaross skall finnas och fortfarande se ut som en vanlig bil, självklart är spoilers och
vingar som är hemtillverkade fullständigt tillåtna så länge som dom inte är farliga för
medtävlande, den tävlande och vår känsla för skönhet. Alla typer av fabrikstillverkade
vingelement är förbjudna. Av juryn utdömda vingar och spoilers skall åtgärdas innan
tävlingen får starta.
2. Inredning får tas bort, dock skall förarsäkerheten bibehållas med att förardörren är slät
utan utskjutande delar som kan skada föraren och övrig utformning av förarmiljön skall
göras med tanke på förarsäkerheten, gäller även vid passagerare om sådan åker med.
3. Lättning och förstärkningar är i grunden tillåtna, dock alltid med tanke på säkerheten både
för egen förare likväl som annan förare. så t.ex. en ordentlig bullbar framtill är inte ok.
4. Däck, av standard gatmodell, treadwear (twa) min 200, max fälgdiameter 17″. Vid vinterföre kan
dubbdäck och/eller dubbfria vinterdäck av ORIGINAL STANDARDMODELL FÖR GATA tillåtas, se inbjudan.
5. Stötdämpare och fjädrar. Fjädrarna ska vara strikt som original men får kortas och vara
hårdare men endast av enkel typ och passa på en standardbil utan modifiering eller
anpassningsenheter. Stötdämpare skall vara som original och passa på en standardbil utan
modifiering eller anpassningsenheter. Vajer eller motsvarande är tillåtet för att säkra så
fjädern inte kan hoppa ur läge typ droppstopp.
6. Hasplåtar är tillåtet.
7. Belysning: Bak min 2st bromsljus. Vid mörker 2st röda 5w lampor bak och min 2st 55w
lysen framåt.
8. Ljudnivån ska vara som en standardbil med ej trimmad motor, om avgasystemet går sönder så skall det lagas helt innan vidare körning tillåts
9. Plastrutor är tillåtna
10. Skydd mot lera som sätter igen kylaren får byggas av Plast eller organiska material typ grankvistar men inte metall annat än i form av metallnät
Tävlingsreglemente
1. Tävlingen är ett långlopp där det gäller på en förutbestämd tid hinna så många varv som
möjligt.
2. Stående start med lottad eller på annat sätt framtagen startordning.
3. Transponder som tillhandahålls av arrangören skall normalt placeras på insidan av vänster
bakruta. Transpondertest sker innan race.
4. Tankning ska ske med jeepdunk eller motsvarande. Den får modifieras med avluftning
och pip. Sådant som kan kallas snabbtankanläggning ger bullshitpoäng och varvavdrag. och varje team måste ha med pressening att ha under bilen i depån
5. Vid spill under tankning ska det saneras av teamet innan bilen får fortsätta tävlingen.
6. Arrangören har rätt att straffa enskild förare, team vid dåligt uppträdande, farligt
uppträdande samt om sådant görs som stör den normala ordningen och stämningen i
arrangemanget samt även avvisa enskild eller hela team om de inte sköter sig.
Tips och råd:
1. Vi kör detta för att det är kul att åka bil på bana och denna tävlingsform är tänkt att ligga
mitt mellan en banträff och riktig racing. Vi släpper förbi varandra och ger plats när vi kör
om varandra, många kanske kör tävling för första gången och andra kanske kör på bana
för första gången så ha förståelse för detta och ha kul. Andra kanske är gamla rävar som
tycker det är kul med att åka lite race ibland men vill inte offra all tid och pengar på detta
utan gör det med ett leende i stället
